Har kunden alltid rätt?

Har en liten fråga bara så här på morgonkvisten:)....

Som ni alla vet(eller de som känner mig vet) jobbar jag i butik,vilket jag älskar och det känns alltid bra att gå till jobbet.

Så till min fråga:)
Har man som privatperson automatiskt rätt att ljuga om ett företag,det finns ju en regel som vi försöker hålla.Kunden har alltid rätt och vi jobbar stenhårt för att det ska vara så..

Ex vid reklammationer då kunden verkligen behöver oss,vi tycker att en reklammtion är viktig att sköta på bästa sätt den ska vara så smärtfri för kunden som möjligt..
Men ibland är det tyvärr så att en rekl inte går igenom:(då skadan är uppenbart självförvållad och leverantören vägrar godkänna den,vi hjälper dock kunden trots att det ej är en godkänd rekl för vi vill ge 100% service reservdelen finns inte i lager hos leverantören och tiden går vi väntar och har kontakt med leverantören ofta..
Men har de reservdelen så är det inget vi kan göra:(mer än att vänta och erbjuda lånevara..
Kund får en kompenastiongåva för väntetiden dragit ut på tiden...

Vi har gjort allt vi kan,godkänt en rekl som ej är godkänd och kompenserat trots att skadan är självförvållad.

Sen skriver denna kund en massa saker som inte stämmer,alltså verkligen ljuger om oss och hur allt gått till.
Allt för att skada oss och smutskasta..

Då blir man så ledsen och arg med,men har gett allt och ändå är kunden inte nöjd...

Vid såna tillfällen har man så god lust att ifråga sätta och få saningen på pränt,i detta fall vet ju även leverantören att de ljuger..

Kunden har alltid rätt!
Men har kunden det i detta fall??

Får kunden ljuga och göra det offentligt på forum och olika sajter?
Kan man som kund få en liten förmån att utnyttja tillfället och ändra om saningar för man är just kund!

Detta drömde jag inatt och nu är jag så velig,får man verkligen som kund göra så och komma undan med det,ska inte vi alla tala saning?

Hur tänker ni?
Ska man för alltid tiga som butik och låta kunden skriva ner dig som företag,eller ska man bemöta och låta kunden bli överbevisad?

Vilka drömmar man kan ha:D

Kramizz
/Förvirrad butiksdelägare;)



Kommentarer
Postat av: N.

Kunden har alltid rätt...förutom när de har fel.

Jobbigt, jag är ju "bara" butiksanställd så jag tiger alltid i det sista. Men som butiksägare så måste man få säga ifrån tycker jag!



Tack för kommentar i min blogg, jag kikar ju in hos dig ganska ofta :-

Ser verkligen fram emot att få köra ny Bebis i ny Bugga!

2009-09-14 @ 08:59:46
URL: http://yummymummy.blogg.se/
Postat av: Hanna

Jag tror att man ska låta bli att bemöta i offentliga forum OM man inte blir tillfrågad av forumets ägare...om man blir smutskastad kan man ju anmäla det som förtal eller som på ex fl anmäla inlägg...Det känns alltid bäst att i efterhand veta att man gjort rätt :-)

2009-09-14 @ 10:31:17
Postat av: jenny

jag hade anmält inläggen som förtal som hanna här uppe skriver.

det är lätt att det bara blir pajkastning o att kunden som gjort fel kan verka få rätt. hu hemska tanke.

jobbade i butik i flera flera år förr o var med o drev en konsthantverksbutik innan jag sadlade om o blev montessoripedagog. men usch vad kunder kan gå en på nerverna ibland. speciellt när man kan se att skadan är orsakad av dem själv - fel tvättning/ oaktsamhet elr att de har anv produkten som man inte ska...

näe kunden har faktiskt inte alltid rätt.



kul att jag hittade hit, mkt trevlig blogg. du hamnar bland mina favvisar :-D

kram

2009-09-14 @ 13:29:42
URL: http://hyperballad-poetry.blogspot.com
Postat av: M

Om det är självförvållad så ska ni ju inte änns behöva ge något till kunden om inte leverantören godkänner? Man kan inte alltid ge med sig för en kunds skull. Klart man vill ha glada kunder men man kan inte ge med sig i alla fall. Om alla skulle det så skulle det varit väldigt många konkurser i sverige än vad det är. Sen att man lämnar ut på forum tycker jag är väldigt dåligt. Nu blev det väldigt långt tyvärr :P Men jag har alltid varit nöjd med er service och ni är super

2009-09-14 @ 14:32:45
Postat av: jessica

Tack snälla för era kommentarer:)



puss

2009-09-14 @ 21:12:09
URL: http://familjenkidz.blogg.se/
Postat av: Joy

Nej. Kunden har verkligen inte alltid rätt. Men som du säger så har man en nöjd kund talar dem till kanske 3 personer om det, men en missnöjd kund kan tala vidare till 30 personer. Därför är det viktigt att möta kunden (även om den kanske har fel) i största mån så man inte får negativt rykte.

Tycker att du gör ett TOPPENJOBB!

2009-09-14 @ 21:40:27
URL: http://minigard.blogspot.com
Postat av: Malin, mamma till Alice & Lowe

Hur kan man INTE vara nöjda med er? Ni gör väl allt för era kunder.

2009-09-15 @ 14:57:20
URL: http://alicesmamma.blogg.se/
Postat av: jessica

Malin:

Du är för underbar!



Ni är så snälla allihop!

2009-09-15 @ 21:25:26
URL: http://familjenkidz.blogg.se/



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


:-) :-( :-P :-d :-O ;-) ;-s ;-( :-| :question: :rolleyes: :love: :blush: :mad: :cool: :tired: :bigeyes: :thumbup: :thumbdown: ;-P
Kommentar:


Trackback