Räksoppa på mitt vis!

När man kommer direkt från att ha stooor handlat och ändå missat en hel del av de ingredienser man behöver!!

Ja, då får man göra sitt eget recept!

RÄKSOPPA på mitt vis:

1kg oskalade räkor.
1 litet selleri huvud.
1 purjolök.
2 gula lökar.
3 Morötter.
4-5 msk tomatpure.
8dl vatten
Salt och peppar!
5 dl grädde.

Skala räkorna och spara skalet ( rosta det på en plåt i ugnen ca 10min i 230 grader!
Tärna alla grönsaker och bryn dem, ta upp dem och bryn nu de rostade räkskalen hastigt, lägg åter i grönsakerna och på med tomatpure rör runt med lite av vattnet ( har du vit vin hemma så ta då 2 dl vin och koka upp med ) tillsätt resten av vattnet och salt låt det små puttra på svag värme i 15-20 min.

Sila sen av uppkoket och tillsätt 1-2 dl grädde i räkfonden och koka ner till hälften tillsätt 2 dl grädde till ( eller efter smak och tycke ) smaksätt med salt och peppar vispa 1 dl grädde och lägg i den färdiga soppan!

Ät direkt med stekt lantbröd med tomat hack ( vitlök, bifftomat, flingsalt och persilja ) MUMS!!



Kommentarer



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


:-) :-( :-P :-d :-O ;-) ;-s ;-( :-| :question: :rolleyes: :love: :blush: :mad: :cool: :tired: :bigeyes: :thumbup: :thumbdown: ;-P
Kommentar:


Trackback